Co to jest grywalizacja
Grywalizacja (gryfikacja, gamifikacja) to wykorzystanie technik znanych z gier fabularnych oraz komputerowych w celu zaangażowania ludzi w działania, które wydają się nudne i rutynowe. Pokonywanie kolejnych wyzwań, osiąganie nowych stopni „wtajemniczenia” oraz otwarte rankingi rywalizacji dostarczają uczestnikom gry przyjemności oraz wrażenia zabawy.
Grywalizacja – definicja
Gamifikacja (z ang. Gamification) to jedno z najnowszych narzędzi, nie tylko marketingowych, które pozwala na odpowiednie motywowanie oraz zaangażowanie wybranej grupy klientów lub pracowników. Kolejne etapy gry przekształcono w etapy zaangażowania, dzięki którym można kształtować pożądane postawy oraz wpływać na zachowania ludzi.
Grywalizacja w marketingu
Dziesiątki reklam, które atakują nas każdego dnia, praktycznie już nie docierają do naszej świadomości. Właśnie dlatego grywalizacja w marketingu jest tak rewolucyjnym narzędziem. Celem każdej kampanii reklamowej jest przecież nie tylko sprzedaż danego produktu, ale również wzbudzenie zaangażowania oraz „przywiązanie” emocjonalne Klienta.
Jak to robią najlepsi?
Grywalizacja w marketingu - przykłady
Ważnym czynnikiem wywołującym zaangażowanie, w tym przypadku Klientów, jest element edukacji i zaskoczenia. Poniżej przyjrzymy się najciekawszym przykładom z czterech wybranych branż:
Bonduelle - „warzywne inspiracje” to platforma konsumencka, w której blogerzy kulinarni dzielą się swoimi przepisami z użytkownikami. Może nie byłoby w tym nic specjalnego gdyby nie fakt, że platforma ma dodatkowo edukować na temat zasad zdrowego żywienia, a w efekcie zmieniać ich nawyki żywieniowe. Konkursy, quizy i każdorazowe korzystanie z platformy pozwala zbierać kolejne punkty, a tym samym zachęca do regularnych powrotów. Użytkownik o zdobyciu kolejnych punktów informowany jest na bieżąco i ma natychmiastowy wgląd w rankingi, które przybliżają go do nagrody.
Źródło: gamfi.pl
Starbucks Early Bird to aplikacja, dzięki której już nie zaśpisz do pracy czy na ważne spotkanie. Mechanizm w tym przypadku polega na połączeniu naszego telefonu z kartą lojalnościową Starbucksa. W „grze” chodzi o to, aby wstać z łóżka przy pierwszym budziku – bez korzystania z funkcji drzemek. Za każdy poranek bez dodatkowych drzemek otrzymujesz gwiazdki, które w określonej ilości zostają zamienione na gratisową kawę. Genialne prawda? Co prawda Starbucks jest na etapie prac nad tą aplikacją, ale kto z nas nie zaczyna poranka od kawy i dlaczego nie mogłaby to być kawa właśnie w Starbucksie? Codzienne nagradzanie za tak drobne (choć w rzeczywistości ogromne) poświęcenie, to doskonały pomysł na wyrabianie odpowiednich nawyków i zachowań konsumenckich.
Źródło: plus.google.com
Zurich Navigator – to doskonały przykład grywalizacji dla branż „twardych”, które w pierwszym odruchu kojarzą się raczej z konserwatywnym marketingiem. Zurich Insurance poprzez grę edukuje Klientów w zakresie oceny ryzyka, zarządzania finansami oraz inwestycji. Zamiast nudnych formułek i przykładów, Klient rozpoczyna wirtualną grę, w której inwestuje wirtualne pieniądze i stara się właściwie ocenić ryzyko.
Źródło: visiblebanking.pl
United Health Care – lider na amerykańskim rynku w zarządzaniu usługami medycznymi wykorzystuje porady i wskazówki dotyczącego zdrowego trybu życia w celach edukacyjnych. Im więcej rozwiążesz quizów, zagadek i testów, tym więcej zdobędziesz punktów, które będziesz mógł wymienić na zniżkę na ubezpieczenie jako Klient bardziej świadomy.
Źródło: wdy.uhc.com
Grywalizacja w HR
Grywalizacja w HR ma wyjątkowo szerokie zastosowanie – od procesu rekrutacyjnego, poprzez zarządzanie pracownikami, kończąc na pozapłacowych systemach motywacyjnych.
Jedną z najbardziej pożądanych cech wśród pracowników jest zaangażowanie. Tylko zaangażowany pracownik jest w stanie wykreować wokół Twojej marki odpowiedni poziom zainteresowania, a tym samym – wzrost sprzedaży. Wiadomo jednak, że zwłaszcza praca w sektorze sprzedaży ze względu na ciągłe kontakty z Klientami szybko prowadzi do spadku motywacji i zaangażowania pracowników w wyznaczone cele.
Grywalizacja, a motywacja działu sprzedaży
Przeniesienie mechanizmów gier w rzeczywistość sprzedawców i marketerów przynosi zaskakujące efekty. Dzięki odpowiedniej narracji, systemowi nagradzania oraz wglądowi do aktualnych rankingów najbardziej aktywnych użytkowników można zaobserwować:
⦁ zwiększenie zaangażowania pracowników w określone zadania, a tym samym – wzrost sprzedaży;
⦁ większą motywację poprzez możliwość obserwacji wyników innych sprzedawców;
⦁ wzmacnianie pozytywnych wzorców, dzięki pozytywnym komentarzom przełożonego, które są widoczne dla wszystkich uczestników;
⦁ identyfikacja z miejscem pracy poprzez stawianie w grze kolejnych wyzwań odpowiadających charakterowi sprzedawcy;
⦁ częstszy udział w nieobowiązkowych szkoleniach, za które podnoszony jest status sprzedawcy oraz przyznawane są kolejne punkty i nagrody.
Dobrym przykładem platformy grywalizacyjnej dla pracowników jest AXA Assistance Gamification, poprzez którą agenci są motywowani, edukowani oraz wspiera się ich efektywność.
Źródło: collab.com
Grywalizacja w edukacji
Nauka zazwyczaj kojarzy nam się z nudą. Nawet najciekawsze treści potrafią zniechęcić, jeśli przekazywane są w sposób sztampowy i nieciekawy. Właśnie dlatego grywalizacja w edukacji to ogromne pole do popisu w wielu dziedzinach. Zasada „nauki przez zabawę” doskonale znana w przedszkolach, zostaje przeniesiona do szkół oraz w świat dorosłych, dla których ustawiczna edukacja jest już faktem.
Grywalizacja nauki czytania
Doskonałym przykładem grywalizacji w edukacji jest specjalna aplikacja, zachęcająca dzieci do nauki czytania. Po przeczytaniu kolejnych rozdziałów, dziecko rozwiązuje testy oraz quizy, w których może otrzymać kolejne punkty oraz wyższe miejsce w ogólnym rankingu. Ciągła chęć zdobywania kolejnych punktów to doskonałe narzędzie motywacyjne.
Grywailizacja w szkoleniach pracowników
Tradycyjne szkolenia pracowników powoli wyczerpują swoją formułę. Pracownicy różnych szczebli znają już większość metod szkoleniowych i dlatego same szkolenia uważają za nudne i mało interesujące. Przeniesienie systemu nagradzania oraz osiągania kolejnych poziomów eksperctwa pozwala na ponowne zaangażowanie pracowników w proces szkoleniowy.
Zastosowanie grywalizacji w szkoleniach nieobowiązkowych zwiększa frekwencję Uczestników o 70%.
Źródło głównej grafiki: www.coredigitalworks.com
Z pewnością zainteresuje Cię także:
Storytelling - napisz historię swojej firmy i przyciągnij uwagę odbiorców
Blog firmowy - integralna część strony. Dlaczego warto i jak to robić?