Pusta sekcja meta-danych
Jednym z podstawowych błędów w pozycjonowaniu SEO jest pozostawienie pustej sekcji meta-danych: meta-tagów, Description (opisu strony) oraz title (tytułu). Co więcej kopiowanie lub nieumiejętne uzupełnienie danych może spowalniać indeksowanie treści.
Warto pamiętać, że Description nie jest elementem, który aktywnie wpływa na pozycjonowanie, ale za to odgrywa rolę współczynnika współdecydującego o klikalności strony w wynikach organicznych (wskaźnik CTR)
.
Key Word Stuffing
Co to jest Key Word Stuffing? Dosłownie upychanie słów kluczowych na siłę. Chodzi o to, aby nie pisać dla wyszukiwarki, lecz dla Użytkowników. Optymalizacja tekstu pod kątem SEO nie polega na wstawaniu fraz SEO w nagłówki i powielanie ich w sposób sztuczny na poziomie paragrafów.
Uwaga: jeśli przesadzisz, możesz otrzymać od Google karę za nachalne pozycjonowanie.
Kopiuj – wklej – kopiowanie treści
Ctrl + C, a potem Ctrl + V to jeden z największych wrogów pozycjonowania. Kopiowanie (multiplikacja treści) jest wysoko na liście zakazanych praktyk. Ten błąd popełniają przede wszystkim administratory/pracownicy marketingu sklepów internetowych, którzy powielają treść kopiując ją, np. z opisów producentów.
Multiplikacja treści w ramach strony WWW
Zakazaną praktyką jest także multiplikacja treści w ramach jednej witryny. Unikalny opis produktu często pasuje do innych, które różnią, np. kolorem lub rozmiarem, więc kusi aby po prostu skopiować treść. Trzeba pamiętać, że takie kopiowanie także bardzo szkodzi pozycjonowaniu.
Home Page pod wieloma adresami
Bywa, że strona główna witryny jest przypisana do kilku adresów WWW. Takie praktyki wynikają także z lenistwa pod niewiedzy, że może dojść do multiplikacji treści, która negatywnie odbije się na pozycjonowaniu strony.
Brak responsywnej strony WWW
Wg statystyk producentów liczba wejść na strony internetowej za pomocą urządzeń mobilnych jest już prawie taka sama jak z laptopów i komputerów stacjonarnych. (Im większe miasto, tym proporcjonalnie więcej odwiedzin mobilnych). Google zapowiada, że strony responsywne (przystosowane do urządzeń mobilnych) będą premiowane dodatkowymi punktami SEO. Co więcej warto się zastanawiać, jakich urządzeń używają nasi potencjalni Klienci. Jeśli właśnie korzystają z mobilnych to brak responsywnej strony może negatywnie odbić się na ilość odwiedzin, a jak wiadomo im częściej odwiedzana strona, tym wyższe zajmuje miejsce w wyszukiwarce.
Przekierowanie linków
Jeśli przenosimy stronę WWW na inny CMS lub wprowadzamy nowe nazwy zakładek, to należy pamiętać, aby uniknąć błędu 404 (komunikat, że serwer nie może odnaleźć danej strony). Jeśli nie przeprowadzimy przeksierowania możemy znacząco zmniejszyć ruch w serwisie.
Przykład:
Napisałem artykuł na temat Copywritingu, który zyskał popularność i ludzie polecają go sobie w Internecie, co pozytywnie przekłada się na pozycjonowanie mojej witryny. W międzyczasie zdecydowałem się na przenosiny strony oraz modernizację tekstów. Zapomniałem jednak dokonać przekierowania. Wówczas osoby, które natrafią w sieci na link do mojego artykułu o Copywritingu otrzymają w odpowiedzi komunikat „błąd 404”.
Niewłaściwy dobór fraz SEO
Podstawą pozycjonowania organicznego jest odpowiedni dobór fraz SEO, czyli wyrażeń kluczowych. Aby wykonać to zadanie prawidłowo należy skorzystać z narzędzi Google Adwords oraz zapytać swoich Klientów, jakich wyrażeń używają, aby znaleźć w wyszukiwarce informacje na konkretny temat.
W związku z rewolucją Google Hummingbird, dobór wyrażeń kluczowych oraz ich przemyślana dywersyfikacja staje się szczególnie ważna.
Złe linkowanie wewnętrzne
Kolejnym błędem jest błędne linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej. Należy przede wszystkim pamiętać o zasadzie NOR (Najbardziej Oczekiwanej Reakcji), wiązaniu treści od ogółu do szczegółu oraz wykorzystywaniu wartościowych anchorów w formie fraz SEO.
Zarządzanie stroną bez Google Analytics
Pozycjonowanie strony bez wykorzystania narzędzi Google Analytics (lub Google Web Master Tools) przypomina bieg z przeszkodami z zawiązanymi oczami. Dzięki analizom możemy m.in. śledzić statystyki odwiedzin strony oraz sprawdzać, po jakich frazach Internauci odwiedzali naszą witrynę.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj kolejne artykuły: