10 mitów na temat Content Marketingu - Arena Szkoleń
Blog

Centrum wiedzy Areny Szkoleń

Dowiedz się, czym jest prawdziwy marketing treści

Temat Content Marketingu jest systematycznie eksploatowany w Internecie przez prawdziwych ekspertów oraz amatorów. Ilość często sprzecznych ze sobą danych powoduje, charakterystyczny dla zagadnień związanych z promocją, pozycjonowaniem i PR, chaos informacyjny. Jak wiadomo powielane mity z czasem zyskują rangę „prawdy”, która nie zapewnia pożądanych rezultatów, a czasem frustrację i efekty odwrotne do zamierzonych. Sprawdź swoją wiedzę i dowiedz się, na czym tak naprawdę polega prawdziwy Content Marketing.

MIT nr 1: Świadomość znaczenia Content Marketing jest wysoka

Z powodu wielu informacji na temat marketingu treści uważa się, że świadomość jego znaczenia jest wysoka. Tymczasem wiele firm stosuje politykę marketingu charakterystyczną dla końcówki XX wieku i początku lat dwutysięcznych. Polega ona na realizacji działań promocyjnych w oparciu o schemat „budżetowanie – jednorazowe działanie – efekty,” bez systematycznego tworzenia spójnej narracji biznesowej. Content Marketing traktowany jest przy tym bardzo często jako dodatkowy i mało znaczący element polityki promocyjnej, który przeważnie zleca się zewnętrznym firmom. Co więcej – z niezależnych badań wynika, że świadomość znaczenia, roli i wiedzy w zakresie marketingu treści wśród pracowników działów promocji stoi na dość niskim poziomie.

MIT nr 2: Content Marketing to osobna kategoria marketingu

Nieprawda. Nie mniej jednak właśnie tak postrzegany jest marketing treści – zwłaszcza w dużych firmach i korporacjach. Zastanawiający jest fakt, że Content Marketing często prowadzony jest równolegle do zasadniczej kampanii, ale nie stanowi integralnego elementu całej strategii. To zasadniczy błąd, który zdecydowanie ogranicza jej skuteczność.

MIT nr 3: Content Marketing polega na redakcji artykułów

Nieprawda. Redakcja artykułów merytorycznych, które tworzą zaplecze strony internetowej (tzw. Long tail) to tylko jedno z narzędzi marketingu treści, który składa się z bardzo wielu elementów, takich jak choćby infografiki, materiały VIDEO oraz fotoblogi. O skuteczności Content Marketing decyduje przede wszystkim przemyślana dywersyfikacja oraz wiele kanałów dystrybucji zróżnicowanych materiałów informacyjnych, wizerunkowych, sprzedażowych i PR. Poza tym w dosłownym tłumaczeniu „content” to „treść”, dlatego wiele osób stawia znak równości pomiędzy Content Marketingiem, a redakcją tekstów (zwłaszcza w postaci artykułów).

Mit nr 4: Content Marketing zdradza know-how i sprawia, że usługi firm przestają być potrzebne

Nieprawda. Jednym z bardzo ważnych założeń Content Marketingu jest dzielenie się wiedzą. Tym samym wiele firm niejako zdradza swoje know-how oraz zapewnia dostęp do informacji, które mogłaby sprzedać. Jednak mitem jest, że edukacja potencjalnych Klientów jest samobójstwem biznesowym. Duża część Osób dopiero po przeczytaniu wartościowych artykułów zaczyna w ogóle zdawać sobie sprawę z możliwości, zagrożeń oraz potrzeb. Co więcej, poprzez dzielenie się wiedzą firmy zyskują wizerunek profesjonalnego partnera, który nie dąży do sprzedaży za wszelką cenę. Ponadto artykuły merytoryczne, blogi, infografiki, filmy i inne teksty/materiały zapleczowe tworzą cenny Long Tail i generują większy ruch na stronie internetowej, zapewniając witrynie wyższą pozycję w Google.

Mit nr 5: Content Marketing premiuje ilość, a nie jakość

Nieprawda. Ta „oczywista oczywistość” to najprawdziwszy fałsz – zwłaszcza w kontekście pozycjonowania. Jeśli nasze artykuły są wtórne, powielają powszechnie znane informacje lub są jedynie przeróbką tekstów konkurencji, to ich wartość jest znacznie mniejsza niż w przypadku materiałów autorskich. Dlaczego? Po pierwsze stanowią unikalną treść cenioną przez algorytm Google, po drugie dostarczają świeżych newsów , angażując czytelników, a po trzecie dają impuls do dystrybucji linków oraz generowania wartościowych leadów sprzedażowych.

Mit nr 6: Content sam dociera do Klientów

Nieprawda. Jeśli nasz artykuł pozycjonuje się bardzo dobrze (np. z uwagi na silną pozycję strony w wyszukiwarce lub wyjątkowo unikalny temat i dobrą optymalizację tekstu pod kątem SEO) to oczywiście jest bardzo duża szansa, że treść zostanie przeczytana przez dużą liczbę Osób. Nie mniej nawet w tym wypadku warto jej pomóc. Jak? Istnieje 5 podstawowych metod. Po pierwsze blogi, po drugie kierowanie ruchu na stronę poprzez Social Media, po trzecie promocja na innych portalach, stronach i serwisach, po czwarte marketing szeptany, po piąte newslettery.

Mit nr 7: Zajawka na Content Marketing szybko minie

Nieprawda. O Content Marketingu i znaczeniu wartościowej treści mówi się od kilku lat, od kilkunastu miesięcy temat jest coraz bardziej eksploatowany. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta! Właśnie dlatego, że Content to przyszłość i będzie decydował o miejscu w Google (99% polskich Internautów używa właśnie tej wyszukiwarki), promocji firm oraz przewadze nad konkurencją. Badania przeprowadzane, np. przez amerykańską Hub Spot Academy pokazują, że w kolejnych latach znaczenie Content Marketingu będzie systematycznie rosło – zwłaszcza w sektorze B2B.

Mit nr 8: Z Content Marketingu można korzystać tylko w niektórych branżach

Nieprawda. Marketing treści to zestaw narzędzi, z którego mogą korzystać wszystkie firmy, zarówno w sektorze B2B, jak i B2C – bez względu na ilość pracowników marketingu. Wiele osób, które biorą udział w szkoleniu „Copywriting i Content Marketing” pytają, o czym mają pisać. Po krótkiej dyskusji okazuje się, że tematów jest aż za dużo i trzeba je selekcjonować. Warto podkreślić, że w branżach, które z pozoru wydają się niezbyt „atrakcyjne” pod względem contentowym, unikalna i przemyśla treść może szybko wyróżnić firmę na tle konkurencji.

Mit nr 9: Skuteczności Content Marketingu nie można zmierzyć, zważyć i policzyć

Nieprawda. Trzeba jednak pamiętać, że marketing treści to działania długookresowe, których efekty nie są widoczne po publikacji 3 artykułów, 2 wpisów blogowych oraz wysyłce 1 newslettera. W pierwszej kolejności trzeba wyznaczyć cele i zdefiniować konkretne wskaźniki, którymi będziemy weryfikować skuteczność kampanii. Po drugie możemy korzystać z Google Analytics lub Google Web Master Tools, które na bieżąco informują o zachowaniu użytkowników na naszej stronie internetowej oraz poziomie konwersji. Właśnie te elementy mają wielki wpływ na sprzedaż i ilustrują rzeczywistą wartość komercyjną witryny.

Mit nr 10: Liczy się ładny wygląd strony, dobra cena i koniec

Nieprawda. Elementy wizualne oraz „wartość artystyczna” witryny i materiałów promocyjnych odgrywa oczywiście gigantyczną rolę, ale… Jak wskazują badania wspomnianej już wcześniej Hub Spot Academy Klienci w sektorze B2B przed podjęciem decyzji zakupowej czytają bardzo dużo!

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj kolejne artykuły:

Wyszukiwarka

Lista artykułów

Warunki rezerwacji szkolenia

  1. Na podstawie przesłanych przez stronę internetową danych, Arena Szkoleń przygotowuje formularz zgłoszeniowy w formacie pdf. Warunkiem rezerwacji miejsca na szkoleniu jest przesłanie podpisanego dokumentu w postaci SKANU na adres mailowy kontakt@arenaszkolen.pl lub pocztą na adres Arena Szkoleń, ul. Owidiusza 36/7, 60-461 Poznań.
  2. Aby potwierdzić uczestnictwo należy także dokonać wpłaty całości należności za szkolenie w wyznaczonym terminie na podstawie przesłanej przez Arenę Szkoleń faktury pro forma.
  3. W przypadku rezygnacji Uczestnika z udziału w szkoleniu, Arena Szkoleń nie zwraca wpłaty dokonanej na poczet szkolenia. Możliwe jest jednak zgłoszenie zastępstwa Uczestnika.
  4. W przypadku nie wzięcia udziału w szkoleniu wpłacona zaliczka może zostać wykorzystana na inne szkolenie w innym terminie nie dłużej jednak niż w ciągu 3 miesięcy od daty dokonania płatności pod warunkiem pisemnego poinformowania o tym fakcie Areny Szkoleń.
  5. W przypadku odwołania szkolenia z winy Areny Szkoleń, wpłata zostaje zwrócona w całości.
  6. Wysłanie podpisanego formularza zgłoszeniowego w formie pdf jest równoznaczne z akceptacją powyższych warunków oraz upoważnieniem firmy Arena Szkoleń do wystawienia faktury VAT bez składania podpisu przez osobę upoważnioną ze strony zgłaszającego.
  7. Przesłanie formularza zgłoszenia mailem lub pocztą tradycyjną oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach organizacyjnych i marketingowych przez Arena Szkoleń Filip Nocny z siedzibą w Poznaniu - kod pocztowy 60-461, ul. Owidiusza 36/7