Spadek pozycji w Google - poznaj 10 częstych powodów i dowiedz się, jak im zapobiec

19 września 2024

W Google jest jak wżyciu - trzeba się dobrze ustawić. Najlepiej na poziomie TOP 5 w wynikach wyszukiwarki, ponieważ pięć pierwszych pozycji generuje ponad 90% kliknięć. W tym kontekście spadek pozycji w Google może przyprawić o ból głowy, bo wraz z nim nie ma co liczyć na ruch i zapytania ofertowe. Pytanie brzmi, dlaczego nasza strona spada i jak temu zapobiec? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł i weź pozycjonowanie strony w swoje ręce! 

Dlaczego pozycja i widoczność strony nagle spada?

Nagły spadek pozycji w Google nie musi być powodem do paniki. Pozycjonowanie wymaga stałej optymalizacji, a zmiany na rynku, działania konkurencji czy aktualizacje algorytmów Google to część tej dynamicznej gry. Najważniejsze to szybko zidentyfikować źródło problemu i podjąć odpowiednie działania. Oto najczęstsze przyczyny, które mogą doprowadzić do obniżenia pozycji w wyszukiwarce:

1. Wdrożenie nowej wersji strony

Każda aktualizacja witryny wiąże się z ryzykiem, że Google przez chwilę "nie rozpozna" jej nowych elementów. Potrzebuje czasu na ponowne indeksowanie. Zmiany takie jak przeprojektowanie layoutu, przeniesienie strony na inny serwer czy migracja do nowego CMS mogą chwilowo obniżyć widoczność.

Co robić? Upewnij się, że mapy witryny są aktualne, a roboty Google mają dostęp do nowych treści.

2. Zmiana struktury strony

Zmiana hierarchii podstron lub nawigacji może zaburzyć proces indeksowania przez Google. Roboty wyszukiwarki mogą mieć trudności z dotarciem do ważnych stron.

Co robić? Zawsze planuj zmiany struktury z myślą o SEO, dbając o poprawne linkowanie wewnętrzne.

3. Zmiana asortymentu sklepu

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zmieniasz produkty, może dojść do spadku widoczności, zwłaszcza jeśli nowe produkty jeszcze nie zostały odpowiednio zoptymalizowane pod nowe frazy kluczowe.

Co robić? Regularnie aktualizuj metadane oraz treści opisów produktów, aby dostosować je do aktualnych potrzeb SEO.

4. Usunięcie części treści

Treści na stronie są jednym z kluczowych elementów pozycjonowania. Ich usunięcie może prowadzić do utraty pozycji, zwłaszcza jeśli zawierały cenne słowa kluczowe lub linki wewnętrzne.

Co robić? Unikaj usuwania treści bez konieczności. Jeśli to zrobisz, zastąp je nowymi, zoptymalizowanymi artykułami.

5. Ustawienie noindex w meta robots

Jeśli przez przypadek oznaczysz stronę jako "noindex", Google przestanie ją indeksować, co skutkuje jej zniknięciem z wyników wyszukiwania.

Co robić? Regularnie sprawdzaj ustawienia meta tagów w narzędziach SEO i Google Search Console.

6. Sezonowość witryny

Niektóre branże doświadczają naturalnych wahań w ruchu, związanych z sezonowością. To normalne, że zainteresowanie np. produktami letnimi spada w okresie zimowym.

Co robić? Monitoruj trendy w Google Trends, aby lepiej zrozumieć sezonowość swojego biznesu.

7. Utrata linków przychodzących

Linki zewnętrzne to jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Utrata istotnych backlinków może znacząco obniżyć pozycję Twojej strony.

Co robić? Korzystaj z narzędzi SEO, aby monitorować i odzyskiwać utracone linki.

8. Kary i filtry od Google

Stosowanie nieetycznych praktyk SEO (Black Hat SEO), takich jak spamowanie słowami kluczowymi, może skutkować nałożeniem kary przez Google.

Co robić? Unikaj ryzykownych technik pozycjonowania i regularnie sprawdzaj Google Search Console pod kątem ewentualnych kar.

9. Działania konkurencji

Twoja konkurencja również nie próżnuje. Jeśli oni wprowadzą skuteczniejsze strategie SEO, Twoje pozycje mogą spaść.

Co robić? Analizuj działania konkurencji, szczególnie w zakresie treści i backlinków, aby dostosować swoją strategię.

10. Zmiany w algorytmach wyszukiwarki

Google regularnie wprowadza zmiany w swoich algorytmach. Aktualizacje takie jak „Core Updates” mogą wpływać na ranking Twojej strony.

Co robić? Regularnie aktualizuj swoje treści i optymalizuj witrynę zgodnie z nowymi wytycznymi Google.

11. Błędy wewnętrzne na stronie

Problemy techniczne, takie jak wolne ładowanie się strony, błędy przekierowań, czy problemy z certyfikatem SSL, mogą obniżać ranking.

Co robić? Regularnie przeprowadzaj audyty techniczne witryny, aby naprawiać błędy na bieżąco.

Jak radzić sobie ze spadkiem pozycji w Google?

Jeśli Twoja strona doświadczyła spadku widoczności, kluczowym krokiem jest przeprowadzenie audytu SEO, aby zidentyfikować przyczynę. Następnie, w zależności od problemu, wdroż następujące kroki: optymalizacja treści, poprawa techniczna strony, zdobywanie linków przychodzących oraz dostosowanie się do aktualnych trendów SEO. Nie czekaj – reaguj szybko i skutecznie, aby jak najszybciej odzyskać swoje pozycje i ruch na stronie!

Konsultacje SEO z Filipem Nocnym

  • 12 lat doświadczenia i udokumentowane sukcesy 
  • Ulokowanie kilkuset słów kluczowych w TOP 5 Google
  • Audyt SEO z pakietem wniosków i konkretnych wskazówek
  • Wsparcie w zakresie optymalizacji strony pod kątem SEO 
  • Strategia SEO
  • Plan SEO
  • Cena: 290 zł/h
  • Zamawiasz kiedy chcesz i ile chcesz - wygodnie i bez umowy
  • Sprawdź szczegóły i zamów: konsultacje SEO
Odwiedź
ul. Owidiusza 36/7
60-461 Poznań
Zadzwoń
Obserwuj i korzystaj na FB
       Podziel się artykułem

Najchętniej wybierane artykuły

Inni także przeczytali

Co to jest Evergreen Content i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Co to jest Evergreen Content i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
10 sytuacji, w których konsultacje SEO są niezbędne
10 sytuacji, w których konsultacje SEO są niezbędne
Ton of Voice w strategii komunikacji
Ton of Voice w strategii komunikacji
Rabat na start
- 10% na pierwsze szkolenie | W dowolnym terminie

Zadzwoń lub napisz i do zobaczenia!

Szybki kontakt

Zmienimy każde pytanie w wyczerpującą odpowiedź oraz ofertę dopasowaną do realnych potrzeb Twoje firmy. Zapraszamy do współpracy z gwarancją konkretnych umiejętności i praktycznej wiedzy!
Odwiedź
ul. Owidiusza 36/7
60-461 Poznań
Zadzwoń
Weź wiedzę na warsztat
Otwarte kursy marketingowe
Dane kontaktowe
Arena Szkoleń
Arena Szkoleń Spółka Z o.o
Siedziba spółki: ul. Owidiusza 36/7, 60-461 Poznań
NIP: 7811914594
REGON: 362380858
KRS: 0000573703
E-mail:  kontakt@arenaszkolen.pl
Tel.  +48 575 450 900

© Wszelkie prawa zastrzeżone | Arena Szkoleń

Nasz serwis korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności. Kliknij, aby wyrazić zgodę na ich użycie.