Najlepsze blogi
Najlepsi z najlepszych
Aby nie być gołosłownym, poniżej przedstawiamy trzy najbardziej wartościowe blogi w 2015 roku (wg Blog Roku), które zmieniły polską blogosferę:
⦁ PraKreacja – Prawo dla Kreatwynych – 1 miejsce w kategorii blogi specjalistyczne – to blog poświęcony prawnym aspektom w branżach kreatywnych. Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebuje przedsiębiorca, freelancer, twórca, bloger i sklep internetowy. Autor w jasny i przystępny sposób objaśnia prawne aspekty prowadzenia działalności, udostępnia wzory umów oraz regulaminów. Jeśli Twoje problemy wykraczają poza opublikowane już treści, możesz umówić się na indywidualną konsultację (telefoniczną, mailową lub via Skype). W końcu autor bloga, Wojciech Wawrzak jest prawnikiem specjalizującym się w obsłudze branży kreatywnej oraz e-commerce.
www.prakreacja.pl
⦁ Candy Company – 1 miejsce w kategorii blogów kulinarnych – to blog artystki – malarki o pieczeniu. Tak, dobrze przeczytałeś. Połączenie dwóch pasji: malarstwa i pieczenia zaowocowało pięknym, inspirującym blogiem dla amatorów słodkości. Receptury, lekkie opisy, piękne zdjęcia i aranżacje świecą najjaśniejszą gwiazdą wśród blogów o pieczeniu.
www.candycompany.pl
⦁ Somos Dos – 1 miejsce w kategorii blogów podróżniczych – blog mamy i córki o podróżowaniu. Nie byłoby w tym nic dziwnego ani nowego, gdyby nie fakt, że córka miała 20 miesięcy kiedy rozpoczęły swoją niespieszną podróż autostopem przez Amerykę Południową. Zero lukru, wystylizowanych kreacji i wydumanych problemów. Autorka prowadzi nas za rękę przez podróż swojego życia, osobistym językiem opisuje swoje przemyślenia. Ten blog to również podróż wgłąb siebie. Naprawdę warto śledzić.
www.somosdos.fotowyprawy.com/
Wiesz już co jest siłą dobrego, również firmowego, bloga?
Jak pisać bloga
Rozłóżmy to na czynniki pierwsze:
1. Duża wartość merytoryczna i unikalne treści – zostań ekspertem
Stwierdzenie, że w internecie jest wszystko, nie jest kłamstwem. Oprócz wiedzy encyklopedycznej, to właśnie portale i blogi branżowe są kopalnią wiedzy. Jak upiec tort Pavlovej? Wpisując tą frazę w wyszukiwarce gwarantuję, że przynajmniej pierwszych 5 stron wyników będą stanowiły właśnie blogi kulinarne/cukiernicze. Zatem z bloga czerpiemy wiedzę – jak coś zrobić, załatwić, przygotować. Dodatkową i nie mniejszą wartością są unikalne treści na blogu. Unikalne to znaczy inne niż wszystkie, nie powielające schematów, wyróżniające się.
Przepis na sukces
Wracając do sfery kulinarnej – większość blogerów podaje krótki opis – co to jest za danie, z czym im się kojarzy, potrzebne składniki, czas przygotowania oraz zdjęcia gotowych dań. Dzięki tak kompleksowemu podejściu do tematu zostajesz ekspertem w swojej dziedzinie. To wszystko jest oczywiście fajne, ale pamiętaj, że prowadzenie bloga to nie wykład na uczelni.
Spróbujmy tak: prowadzisz kulinarnego bloga. Do krótkiego wstępniaka dodajesz potrzebne składniki, zdjęcia zrobione w trakcie przygotowania dania, totalny rozgardiasz w kuchni (kto gotuje w idealnym porządku?), psa który ukradł Ci porcję mięsa i nie wiesz co teraz zrobić. Wygląda i brzmi ciekawiej?
2. Dynamika i język H2H (human to human)
Odpowiednio poprowadzona narracja, stworzenie wciągającej historii, język przystosowany do człowieka, a nie algorytmów Google. Wczuj się w swojego klienta i napisz dokładnie o tym, o czym sam chciałbyś przeczytać. Długie akapity podziel ciekawymi śródtytułami, tak aby dać czytelnikowi chwilę wytchnienia od „litego tekstu” i zachęcić go do dalszego czytania.
Język H2H sprawi, że Twój czytelnik:
a) Dobrnie do końca tekstu – a nawet będzie miał ochotę na więcej
b) Będzie miał wrażenie, że napisał to człowiek, a nie maszyna
c) Będzie przekonany, że mówisz/piszesz właśnie do niego.
Odpowiednia dynamika i język H2H wpłyną na konwersję (czytelnik/klient wykonana pożądaną przez Ciebie czynność – np. przejrzy Twoją ofertę/przejdzie do zakupów w sklepie on-line/sfinalizuje zakupy) oraz zaangażowanie Twojego czytelnika.
3. Unikalna narracja
Sposób w jaki opowiadasz o swojej firmie, produktach i ofercie ma znaczenie. Język oraz forma muszą być ściśle przystosowane do Twojej grupy docelowej. Prowadzisz sklep z gadżetami gamingowymi, a Twoją grupą docelową są chłopcy i mężczyźni w przedziale 13 – 25 lat? Mów i pisz do nich „żywym” i prawdziwym językiem gamingu. Odnoś się do postaci z gier, wirtualnej rzeczywistości i nocnych maratonów przed PS. W przeciwnym razie, używając nieodpowiedniego, sztywnego i nudnego języka, po prostu nie będą Cię „słuchać”.
Test a/b
Jednak w szczególnie trudnych branżach, gdzie konkurencja jest duża, bądź też dotarcie do Klienta może być utrudnione – warto poeksperymentować. Załóżmy, że piszesz jak większość Twojej konkurencji w sposób „a” – język i narracja wpisują się w grupę docelową, jednak na tej fali wybicie się może być trudniejsze. Widzisz, że nie przynosi to pożądanych przez Ciebie efektów.
Zrób eksperyment i zacznij pisać w sposób „b”. Czy wywołało to lepsze rezultaty? Jak zareagowali czytelnicy? Czy w Twojej opinii eksperyment się udał? Jeśli tak – zmień sposób pisania z „a” na „b”. Jeśli nie – poszukaj dla swojego sposobu „a” unikalnej ścieżki. Ta próba nic nie kosztuje, a może zmienić bardzo dużo.
4. Osobisty charakter – budowanie bliskiej relacji z odbiorcą
Bez względu na tematykę bloga piszesz do swoich klientów, czytelników, odbiorców czyli ludzi. Piszesz do ludzi, których interesuje to czym się zajmujesz. Można więc uznać, iż jest to bardziej osobista relacja niż np. sytuacja w sklepie, gdzie wchodząc mówi się „dzień dobry, poproszę to i tamto. Do widzenia”.
W związku z tym nadaj swoim wpisom osobisty charakter bez zadęcia. Z formy „Pan” przejdź na „Ty” i opowiedz (tak – opowiedz, a nie opisz!) o swojej firmie, produktach, pracownikach, pomysłach i realizacjach.
5. Obserwacja wyników
Dobrym nawykiem w prowadzeniu firmowego bloga jest obserwacja zaangażowania czytelników w poszczególne treści. Dodatkowa analiza dostępna w zapleczu strony, dotycząca ilości wyświetleń wpisu oraz czasu poświęconego na przeczytanie go da Ci pogląd, które treści przykuwają uwagę i zachęcają do pozostania na Twojej stronie. Wykorzystaj tę wiedzę w planowaniu tematyki i harmonogramu kolejnych wpisów.
6. Częstotliwość wpisów
Aby stale podsycać zainteresowanie swoich czytelników musisz często „karmić” swojego bloga nowymi wpisami. Zastanawiasz się, jak często? Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna. Najważniejszym kryterium powinna być niezmiennie jakość wpisów. Lepiej napisać jeden wartościowy tekst na dwa tygodnie, niż 10 kiepskich w tydzień. Idąc tym tropem Twoi czytelnicy będą zadowoleni z wartościowego tekstu, który będzie dla nich przydatny i będą skłonni na niego poczekać. Słabe merytorycznie teksty, nawet jeśli będą publikowane co 2 – 3 dni, niestety tylko odstraszą i zniechęcą Twoich czytelników.
Pamiętaj jednak, aby częstotliwość i tematykę wpisów na bloga uwzględnić w ogólnej strategii marketingowej.
7. Interakcja z czytelnikami
Tak samo ważna, jak systematyczne dodawanie na bloga wartościowych treści, jest interakcja z czytelnikami. Komentarze to jasny sygnał, że artykuł był przydatny. Nawet te negatywne czy krytyczne opinie są wartościowe, bo dodają wiarygodności Twoim artykułom. Dyskutuj, wymieniaj doświadczenia i opinie z czytelnikami. Przecież właśnie o to chodzi, aby blog żył i był autentyczny.
Prowadzenie bloga - dlaczego warto
Poznaj najważniejsze zalety prowadzenia firmowego bloga:
1. Edukujesz, stajesz w roli eksperta, informujesz o wydarzeniach z branży, firmy. Pokazujesz, że Twoja firma i strona internetowa żyją i reagują na otoczenie.
2. Prowadzenie bloga pomaga w określeniu grupy docelowej oraz celów.
3. Prowadzenie bloga buduje markę oraz podnosi jej świadomość.
4. Blog wywołuje zaangażowanie czytelników, a relacja zyskuje osobisty charakter.
5. Blog to działanie wizerunkowe. W myśl zasady „don’t tell me – show me” przenieś czytelnika w Twój świat.
6. Unikalny content (treść) oraz SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) będą dla algorytmów Google dobrą pożywką, a co za tym idzie – Twoja strona będzie uznana za bardziej wartościową, co z kolei przełoży się na jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
7. Dzięki narzędziu AdWords możesz sam kreować nowe trendy bądź też wpisywać się w ogólny nurt poprzez używanie kluczowych fraz na poziomie nagłówków.
8. Blog to również punkt wyjścia do funpage’a na facebooku oraz innych działań contentowych dzięki wzajemnemu linkowaniu.
Przeczytaj również:
Copywriting w marketingu firmy
Co to jest Lead Nurturing
Storytelling – napisz historię swojej firmy i przyciągnij uwagę odbiorów