Co to jest storytelling?
Storytelling to nic innego jak marketing narracyjny, który zakłada budowanie wartości marki poprzez odpowiednie wykreowanie jej historii. Podstawowym celem storytellingu jest wywołanie odpowiednich emocji, zaangażowanie grupy docelowej w określone działania oraz emocjonalne zaanagażowanie odbiorców.
Jak stworzyć skuteczny storytelling?
Storytelling to w zasadzie pisanie opowieści, której głównym bohaterem jest nasza firma/produkt. Aby przykuć uwagę swoich potencjalnych odbiorców zastosuj poniższe etapy w budowaniu narracji:
Stwórz punkt, wokół którego zbudujesz narrację i przedstaw go odbiorcy
Opowiedz część historii, zachowując logiczny ciąg akcji
Pokaż sytuację kryzysową, dzięki czemu odbiorcy utożsamią się z bohaterem
Pokaż szczęśliwe zakończenie, które jest oczywiście zasługą Twojego produktu/usługi
Storytelling-przykłady
Oni robią to dobrze!
Procter & Gamble – DUMNY SPONSOR MAM (w nawiązaniu do partnerstwa Komitetu Olimpijskiego) – P&G w swoim arcymistrzowskim przykładzie storytellingu odwołuje się do codziennych działań i zadań wybranej grupy docelowej – w tym przypadku mam. Zawód mamy to praca na cały etat, 24 godziny na dobę. Mama zawsze wspiera, kibicuje, dopinguje do kolejnych prób. Pomaga realizować pasje i marzenia, wyznacza kierunek i motywuje. P&G doskonale buduje swoją historię. Mamy z różnych kręgów kulturowych opiekują się niemowlakiem, maluchem. Wspólnie stawiają pierwsze kroki, kibicują w pierwszych aktywnościach fizycznych, zawsze wspierają i podają pomocną dłoń. Są oparciem dla dziecka.
Don't tell me - show me!
W kolejnej scenie dorosłe już dzieci biorą udział w Olimpiadzie – pokonują kolejne przeciwności, upadki, ale zawsze wstają bo tego nauczyła ich mama. W końcu odnoszą sukces – zdobywają olimpijskie złoto, a ich najważniejsza kibicka wciąż tam jest! Wywołanie określonych emocji i doskonałe odwołanie do grupy docelowej (mamy, kobiety, uczucia macierzyńskie oraz opiekuńcze) sprawiają, że tą reklamę ogląda się z zapartym tchem i ze łzami w oczach. A jest to reklama chemii domowej, która faktycznie jest niemą gwiazdą przekazu. To właśnie te środki piorące i czyszczące, każdego dnia wspierają mamy w codziennym dbaniu o dziecko – pranie, kąpiele, mycie naczyń itp. To właśnie dzięki niezawodności tych produktów mama może w 100% poświęcić swoją uwagę rozwojowi i wspieraniu dziecka. To właśnie dzięki tym produktom ich dziecko odnosi w przyszłości sukces na Olimpiadzie. Śmieszne? Raczej wzruszające i zapadające w pamięć obrazy wspaniałej postawy mamy, która może realizować swoje dzieło wychowania dziecka, nie martwiąc się o tak trywialne kwestie jak zawodny proszek czy płyn do naczyń.
Kliknij , aby obejrzeć filmik -> Procter&Gamble - dumny sponsor mam
Storytelling pisany obrazami
APPLE – reklama płaskiej klawiatury. Zobacz jak guru technologicznych nowości miękko sprzedaje nam swoje dzieło.
Wyobraź sobie zespół kreatywnych specjalistów Apple w jednym pokoju. Co robią? Pracują nad nową klawiaturą. Czy może być w tym cokolwiek ciekawego i pasjonującego? Czy w tym temacie można wymyślić jeszcze cokolwiek nowego?
Storytelling odwołuje się do emocji
A teraz wyobraź sobie tą samą grupę specjalistów która nad czymś pracuje, jednak jeszcze nie wiemy nad czym. Kreślą projekty w twórczym procesie, spierają się między sobą o najmniejszy szczegół, ktoś trzaska drzwiami i wychodzi, po czym wraca i doznaje olśnienia. Nagle ukazuje się nam dzieło sztuki. Płaska klawiatura. Lepsza ergonomia pracy - estetyczne doznania – musisz to mieć! To jest przekaz podstawowy sprawnie opakowany w historię, którą chce poznać każdy.
W ślad za Apple opowiedz o tym jak zrodziło się dane rozwiązanie, jakie wiązały się z tym emocje – burza mózgów, kreatywność, szukanie niekonwencjonalnych rozwiązań i thinking outside the box – ile pracy i wysiłku włożyliśmy w to, aby dać Tobie nasz produkt, bez którego ostatecznie nie możesz żyć?
Dlaczego storytelling jest potrzebny Twojej firmie?
W dobie nachalnego przekazu reklamowego trafiony marketing narracyjny jest gwarancją sukcesu. Każdego dnia przekaz reklamowy stanowi 70% treści, na które trafia każdy z nas. Większość automatycznie ignorujemy (nawet nie zdając sobie już z tego sprawy) bo nie był on wystarczająco ciekawy ani angażujący emocjonalnie! Dopiero wywołanie określonych uczuć oraz możliwość identyfikacji odbiorcy i jego utożsamienie się z Twoją firmą lub produktem dadzą Ci przewagę nad konkurencją.