Storytelling – napisz historię swojej firmy i przyciągnij uwagę odbiorców.

6 lipca 2016

Co to jest storytelling?

Storytelling to nic innego jak marketing narracyjny, który zakłada budowanie wartości marki poprzez odpowiednie wykreowanie jej historii. Podstawowym celem storytellingu jest wywołanie odpowiednich emocji, zaangażowanie grupy docelowej w określone działania oraz emocjonalne zaanagażowanie odbiorców.

Jak stworzyć skuteczny storytelling?

Storytelling to w zasadzie pisanie opowieści, której głównym bohaterem jest nasza firma/produkt. Aby przykuć uwagę swoich potencjalnych odbiorców zastosuj poniższe etapy w budowaniu narracji:
Stwórz punkt, wokół którego zbudujesz narrację i przedstaw go odbiorcy
Opowiedz część historii, zachowując logiczny ciąg akcji
Pokaż sytuację kryzysową, dzięki czemu odbiorcy utożsamią się z bohaterem
Pokaż szczęśliwe zakończenie, które jest oczywiście zasługą Twojego produktu/usługi

Storytelling-przykłady

Oni robią to dobrze!

Procter & Gamble – DUMNY SPONSOR MAM (w nawiązaniu do partnerstwa Komitetu Olimpijskiego) – P&G w swoim arcymistrzowskim przykładzie storytellingu odwołuje się do codziennych działań i zadań wybranej grupy docelowej – w tym przypadku mam. Zawód mamy to praca na cały etat, 24 godziny na dobę. Mama zawsze wspiera, kibicuje, dopinguje do kolejnych prób. Pomaga realizować pasje i marzenia, wyznacza kierunek i motywuje. P&G doskonale buduje swoją historię. Mamy z różnych kręgów kulturowych opiekują się niemowlakiem, maluchem. Wspólnie stawiają pierwsze kroki, kibicują w pierwszych aktywnościach fizycznych, zawsze wspierają i podają pomocną dłoń. Są oparciem dla dziecka.

Don't tell me - show me!

W kolejnej scenie dorosłe już dzieci biorą udział w Olimpiadzie – pokonują kolejne przeciwności, upadki, ale zawsze wstają bo tego nauczyła ich mama. W końcu odnoszą sukces – zdobywają olimpijskie złoto, a ich najważniejsza kibicka wciąż tam jest! Wywołanie określonych emocji i doskonałe odwołanie do grupy docelowej (mamy, kobiety, uczucia macierzyńskie oraz opiekuńcze) sprawiają, że tą reklamę ogląda się z zapartym tchem i ze łzami w oczach. A jest to reklama chemii domowej, która faktycznie jest niemą gwiazdą przekazu. To właśnie te środki piorące i czyszczące, każdego dnia wspierają mamy w codziennym dbaniu o dziecko – pranie, kąpiele, mycie naczyń itp. To właśnie dzięki niezawodności tych produktów mama może w 100% poświęcić swoją uwagę rozwojowi i wspieraniu dziecka. To właśnie dzięki tym produktom ich dziecko odnosi w przyszłości sukces na Olimpiadzie. Śmieszne? Raczej wzruszające i zapadające w pamięć obrazy wspaniałej postawy mamy, która może realizować swoje dzieło wychowania dziecka, nie martwiąc się o tak trywialne kwestie jak zawodny proszek czy płyn do naczyń.

Kliknij , aby obejrzeć filmik -> Procter&Gamble - dumny sponsor mam 

Storytelling pisany obrazami

APPLE – reklama płaskiej klawiatury. Zobacz jak guru technologicznych nowości miękko sprzedaje nam swoje dzieło.
Wyobraź sobie zespół kreatywnych specjalistów Apple w jednym pokoju. Co robią? Pracują nad nową klawiaturą. Czy może być w tym cokolwiek ciekawego i pasjonującego? Czy w tym temacie można wymyślić jeszcze cokolwiek nowego?

Storytelling odwołuje się do emocji

A teraz wyobraź sobie tą samą grupę specjalistów która nad czymś pracuje, jednak jeszcze nie wiemy nad czym. Kreślą projekty w twórczym procesie, spierają się między sobą o najmniejszy szczegół, ktoś trzaska drzwiami i wychodzi, po czym wraca i doznaje olśnienia. Nagle ukazuje się nam dzieło sztuki. Płaska klawiatura. Lepsza ergonomia pracy - estetyczne doznania – musisz to mieć! To jest przekaz podstawowy sprawnie opakowany w historię, którą chce poznać każdy.
W ślad za Apple opowiedz o tym jak zrodziło się dane rozwiązanie, jakie wiązały się z tym emocje – burza mózgów, kreatywność, szukanie niekonwencjonalnych rozwiązań i thinking outside the box – ile pracy i wysiłku włożyliśmy w to, aby dać Tobie nasz produkt, bez którego ostatecznie nie możesz żyć?

Dlaczego storytelling jest potrzebny Twojej firmie?

W dobie nachalnego przekazu reklamowego trafiony marketing narracyjny jest gwarancją sukcesu. Każdego dnia przekaz reklamowy stanowi 70% treści, na które trafia każdy z nas. Większość automatycznie ignorujemy (nawet nie zdając sobie już z tego sprawy) bo nie był on wystarczająco ciekawy ani angażujący emocjonalnie! Dopiero wywołanie określonych uczuć oraz możliwość identyfikacji odbiorcy i jego utożsamienie się z Twoją firmą lub produktem dadzą Ci przewagę nad konkurencją.

 

Obserwuj i korzystaj na FB
       Podziel się artykułem

Najchętniej wybierane artykuły

Inni także przeczytali

Co to jest Evergreen Content i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Co to jest Evergreen Content i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
10 sytuacji, w których konsultacje SEO są niezbędne
10 sytuacji, w których konsultacje SEO są niezbędne
Ton of Voice w strategii komunikacji
Ton of Voice w strategii komunikacji
Rabat na start
- 10% na pierwsze szkolenie | W dowolnym terminie

Zadzwoń lub napisz i do zobaczenia!

Szybki kontakt

Zmienimy każde pytanie w wyczerpującą odpowiedź oraz ofertę dopasowaną do realnych potrzeb Twoje firmy. Zapraszamy do współpracy z gwarancją konkretnych umiejętności i praktycznej wiedzy!
Odwiedź
ul. Owidiusza 36/7
60-461 Poznań
Zadzwoń
Weź wiedzę na warsztat
Otwarte kursy marketingowe
Dane kontaktowe
Arena Szkoleń
Arena Szkoleń Spółka Z o.o
Siedziba spółki: ul. Owidiusza 36/7, 60-461 Poznań
NIP: 7811914594
REGON: 362380858
KRS: 0000573703
E-mail:  kontakt@arenaszkolen.pl
Tel.  +48 575 450 900

© Wszelkie prawa zastrzeżone | Arena Szkoleń

Nasz serwis korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności. Kliknij, aby wyrazić zgodę na ich użycie.