Blog firmowy – czy warto go mieć?
Jeśli wciąż zastanawiasz się czy warto prowadzić firmowego bloga, po przeczytaniu tego artykułu – nie zadasz już sobie tego pytania. Stawanie w roli eksperta, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz przydatne wskazówki - to klucz do znalezienia wiernej społeczności fanów co przełoży się na uznanie i zaufanie dla Twojej marki (firmowej lub osobistej), a w efekcie – na realizację założonych celów – promocyjnych, informacyjnych i/lub sprzedażowych.
Jak promować bloga – zrób to sam w wersji „krok po kroku”
Prowadzenie firmowego bloga to przede wszystkim duży wysiłek, który nie od razu przełoży się na widoczne korzyści. Dużo wartościowego contentu (treści) oraz odpowiednia struktura to niestety wciąż za mało, aby wpisy z bloga były popularne, komentowane oraz chętnie udostępnianie innym użytkownikom.
Jeśli Twojego bloga wciąż odwiedza zbyt mało użytkowników, nie wspominając już o braku wartościowej dyskusji pod Twoimi artykułami, to ten wpis jest dla Ciebie.
Liczą się wejście przez Twój artykuł na stronę www, liczba komentarzy, zaangażowanie czytelników oraz linkowanie zewnętrzne.
Ostrzegamy – poniższe wskazówki są czasochłonne (jeszcze bardziej niż samo pisanie artykułów) ale opłacalne!
Poniżej znajdziesz 9 niezawodnych sposobów na promocję swojego bloga.
Jesteś gotowy? Zaczynamy!
1. Newsletter
Jeśli jeszcze nie masz na swojej stronie modułu „newsletter” – koniecznie nadrób zaległości. To zdecydowanie najlepsze narzędzie do pozyskiwania wartościowej bazy mailowej, dzięki której zdziałasz cuda. W końcu osoba, która trafia na Twojego bloga i zostawia Ci swój adres mailowy najprawdopodobniej jest zainteresowana publikowanymi przez Ciebie treściami. Co więcej - to Twój potencjalny Klient (lead sprzedażowy – więcej o leadach przeczytasz tutaj). Wykorzystaj to!
Stwórz konkretną bazę mailową i po każdej publikacji artykułu na blogu rozsyłaj tą cudowną nowinę do swoich czytelników. Niech dowiedzą się o nowościach na Twojej stronie jako pierwsi.
2. Odpowiadaj na komentarze czytelników
Tutaj należałoby dodać „zawsze” odpowiadaj na komentarze czytelników. Na te pozytywne i negatywne – zwłaszcza na te negatywne. Broń swojego zdania jednak zawsze merytorycznie – tylko tak możesz wygrać tą dyskusję. A jeśli Twój czytelnik doszuka się błędu – wówczas przeproś i zamieść sprostowanie.
Wchodząc w dyskusję ze swoimi czytelnikami sprawiasz, że blog żyje, jego potencjał pozycjonujący wzrasta, a w oczach nowych czytelników jest to miejsce w którym warto być.
3.Opublikuj informację o artykule w mediach społecznościowych
Facebook, Twitter, Google + oraz LinkedIn to tuba dla Twoich artykułów. Zwłaszcza jeśli prowadzisz firmowego fanpage’a. Ten kanał dystrybucji jest doskonałym uzupełnieniem newslettera – wiadomość o nowym artykule ma szanse trafić do Twoich fanów, którzy rano w drodze do pracy, w kolejce w sklepie albo w korku przeglądają portale społecznościowe dla zabicia czasu.
Stwórz intrygujący krótki opis artykułu i zakończ go w najciekawszym momencie! Następnie podaj link do całego artykułu z informacją, że resztę przeczytasz właśnie tutaj -> <-
Jeśli chcesz bardzo rzetelnie podejść do kwestii planowania publikacji na wielu kanałach społecznościowych skorzystaj z narzędzi typu Buffer, gdzie w jednym miejscu zarządzasz swoimi działaniami dla wszystkich mediów społecznościowych.
4. Obserwuj blogi i profile firm o podobnej działalności
Dlaczego to jest takie ważne? Po pierwsze, żeby wiedzieć co się dzieje w Twoim najbliższym otoczeniu „konkurencyjnym”, a po drugie po to, abyś sam mógł wyciągać wnioski dotyczące szczególnie popularnych treści. Pod nowymi artykułami pokuś się o komentarz w stylu „To doskonałe zestawienie. Ostatnio sami pokusiliśmy się o (tutaj nazwa badania/analizy/zestawienia/testu) i wyniki wydają się równie interesujące”. Dzięki temu zabiegowi konstruktywnie uzupełniasz treść artykułu i przyciągasz uwagę czytelników swojej „konkurencji”.
Musisz jednak pamiętać, że wszelkie działania tego typu muszą odznaczać się dużym wyczuciem i nie ma tu mowy o wytykaniu błędów – w grę wchodzi tylko merytoryczna dyskusja.
Bądź aktywny
Dodatkowo, w imieniu swojego firmowego fanpage’a, bierz czynny udział w udostępnianiu i komentowaniu wartościowych treści na profilach społecznościowych. Ich zaletą jest pełna transparentność – dla wnikliwych obserwatorów, Twoja aktywność nie zostanie niezauważona, a to może się przełożyć na ciekawość i odwiedzenie Twojego profilu i bloga.
Dzięki Bloglovin’ określasz swoje zainteresowania, a program sam podsyłam Ci informacje o nowościach na interesujących blogach.
5. Monitoruj najbardziej popularne treści dzięki Buzzsumo
Czy wiesz, że dzięki Buzzsumo możesz sprawdzić, które treści w wybranej dziedzinie są obecnie najpopularniejsze? To fantastyczne narzędzie daje Ci mnóstwo możliwości. Od obserwacji z roli Gościa do aktywnego uczestnictwa w komentowaniu. Dzięki Buzzsumo zaoszczędzisz czas na żmudnym przeszukiwaniu internetu – od razu trafiasz dokładnie w centrum największej dyskusji.
6. Uczestnicz w grupach dyskusyjnych
Oczywiście mowa tu o aktywnym uczestnictwie w grupach dyskusyjnych. Jednak, aby przyniosło to jakikolwiek efekt - musisz zadać sobie trochę trudu. Nigdy, pod żadnych pozorem nie zostawiaj komentarzy w stylu „Ciekawy artykuł/dyskusja. Zapraszam na mojego bloga”. Możesz mieć absolutnie 100% pewność, że po pierwsze: nikt tam zajrzy, a po drugie – zostaniesz zbanowany za udostępnianie spamu.
Zdobądź zaufanie
Musisz podejść do tego metodycznie. Dołącz do grupy, obserwuj jej uczestników, weź pod uwagę to czy grupa rzeczywiście aktywnie dyskutuje na wybrane tematy i jeśli tak zacznij powoli włączać się do dyskusji. Buduj swoją markę, dziel się wiedzą i doświadczeniem. Spraw, aby inni uczestnicy dyskusji byli zaciekawieni Twoim zdaniem oraz doświadczeniem.
Przejdź do "ataku"
Kiedy uznasz już, że Twoja obecność w grupie dla jej pozostałych członków stała się naturalna – możesz przejść do „ataku”. W kolejnej rozmowie wspomnij, że ostatnio pokusiłeś się o podobne zestawienie/analizę badań/artykuł i podaj link do tego konkretnego artykułu w Twoim blogu.
Dzięki takim zabiegom możesz mieć pewność, że budujesz wokół swojego bloga grupę aktywnych czytelników, którzy pomogą Ci w jej dalszym promowaniu.
7. Monitoruj sieć dzięki Google Alerts
Dzięki Google Alerts możesz w czasie rzeczywistym obserwować internet pod kątem interesujących Cię treści. Wybierz kluczowe frazy, które chcesz obserwować,, a następnie dopasuj wszelkie ustawienia – począwszy od częstotliwości powiadomień, poprzez źródło, język oraz region. Oczywiście najlepiej byłoby, abyś na każdy alert reagował od razu – chociażby pozostawieniem komentarza pod artykułem (wówczas w ustawieniach „częstotliwości” wybierz „na bieżąco”), jednak sami z doświadczenia wiemy, że w praktyce jest to często niewykonalne. Wówczas lepiej raz na dzień przejrzeć najnowsze wpisy, artykuły oraz materiały video.
8. Nawiąż współpracę z innymi, mało znanymi blogerami
Nie tylko Ty borykasz się z małymi zasięgami swoich artykułów. Tylko najwięksi gracze ograniczają się do newsletterów oraz informacji o nowym artykule na blogu za pośrednictwem mediów społecznościowych.
W związku z tym przeszukaj sieć pod kątem np. 50 najlepszych blogów w wybranej dziedzinie. Możesz mieć pewność, że maksymalnie 15-20 pierwszych pozycji to rzeczywiście duże i prężnie działające blogi. Pozostałe znalazły się w rankingu po to aby artykuł wydawał się bardziej wartościowy.
Działaj sprytnie
Skoro jednak ktoś już napracował się, żeby przygotować takie zestawienie – bądź sprytny i od końca (tak: od końca!) zacznij przeglądać wymienione blogi. Jeśli któreś wydadzą Ci się szczególnie interesujące skontaktuj się z jego autorem i zaproponuj współpracę.
Na czym taka współpraca ma polegać? Na wzajemnym komentowaniu oraz udostępnianiu treści swoim grupom odbiorców. Dzięki temu zwiększacie wzajemnie swoją wiarygodność oraz zasięgi.
Zaproponuj taką współpracę 5-6 blogerom i sprawdź jak przełoży się to na popularność Twojego bloga.
9. Śledź swoją pozycję dzięki Ranktracker
Dzięki narzędziom typu RankTracker szybko i sprawnie sprawdzisz na której pozycji w wyszukiwarce plasuje się Twój blog/strona internetowa w oparciu o wybrane słowa kluczowe.
Co daje taka wiedza? Przede wszystkim świadomość jak owocne są wszystkie inne działania związanie z promowaniem wpisów na Twoim blogu. To również doskonała okazja do przyjrzenia się innym blogom w wybranej dziedzinie co często się inspirujące oraz dodatkowo motywuje do pracy.
Pamiętaj jednak, że dystrybuowanie treści, która jest trudna w odbiorze nie przyniesie pożądanych efektów. Język H2H (human2human) oraz optymalizacja SEO to absolutny „must have” dla każdego tekstu.
Dowiedz się jak to zrobić – najbliższe szkolenie z copywritingu i content marketingu to 120% praktycznej wiedzy.
Po szkoleniu będziesz:
⦁ wykorzystywać narzędzia profesjonalnego Copywritingu
⦁ stosować w praktyce zasady perswazji, psychologii reklamy i NLP
⦁ definiować USP, User Experience i User Friendly
⦁ tworzyć narrację biznesową w wersji Storytelling
⦁ pisać skuteczne teksty reklamowe, prasowe i PR
⦁ projektować efektowne i efektywne slogany
⦁ redagować teksty WWW w wersji SEO Copywriting
Szczegółowy program i zapisy znajdziesz tutaj
Z pewnością zainteresuje Cię także:
Blog firmowy jako integralna część strony
Copywriting w marketingu firmy
Storytelling - napisz historię swojej firmy i przyciągnij uwagę odbiorców