Jesteśmy więc świadkami zupełnie nowej ery w której odchodzi się od produkto-centryczności (sytuacji w której produkt stanowi centrum zainteresowania) na rzecz zindywidualizowanego podejścia do konsumenta, tak aby być przewodnikiem w podjęciu decyzji zakupowej. Oczywiście tej właściwej.
Personalizacja Contentu – co to jest?
W wychodzeniu naprzeciw potrzeb każdego użytkownika tkwi piękno Internetu. Właśnie dlatego personalizacja Contentu czyli dostosowanie unikalnej treści do grup Klientów pozwala zbudować realną przewagę nad firmami, których Content jest jednakowy dla wszystkich.
Personalizacja Contentu – przykład.
Personalizację Contentu szczególnie łatwo zastosować w branży e-commerce. Wyobraź sobie taką sytuację: jesteś właścicielem sklepu internetowego specjalizującego się w odzieży i akcesoriach sportowych. Twoim targetem (grupą docelową) są zarówno średniozaawansowani jak i zaawansowani biegacze. Zarówno kobiety jak i mężczyźni. A teraz spróbuj stanąć po drugiej stronie „barykady” – wyobraź sobie, że sam jesteś Klientem Twojego sklepu. O ile łatwiej byłoby Ci podjąć decyzję o zakupie np. butów do biegania, gdyby administrator e-sklepu wiedział, że w przeszłości interesowałeś się artykułami na blogu firmowym o bieganiu na określonych dystansach oraz że oglądałeś już buty pewnych marek.
Wiedza podana na tacy
Dzięki tej wiedzy właściciel sklepu, za pomocą różnych narzędzi, może Ci przedstawić unikalny Content, który będzie idealnie pasował do Twoich potrzeb. W najbliższym czasie otrzymasz kolejny interesujący artykuł, ranking najlepszych modeli butów oraz zestawienie najbliższych imprez biegowych.
Dzięki takim działaniom Twoja przygoda z tym sklepem ma szansę przerodzić się w długotrwałą relację, której finałem najprawdopodobniej będzie zakup butów lub innych niezbędnych akcesoriów do biegania.
Kulą w płot
Dla porównania wyobraź sobie taką sytuację. Jesteś średniozaawansowaną biegaczką. Wchodzisz na stronę internetową sklepu z butami i akcesoriami do biegania, która w żaden sposób nie zbiera danych o swoich użytkownikach, czyli potencjalnych Klientach. Po przejrzeniu paru artykułów opuszczasz tą stronę internetową. Po jakimś czasie na innej stronie trafiasz na reklamę męskich butów do biegania w ekstremalnych warunkach.
Czy taka forma nietrafionej reklamy skłoni Cię do powrotu na stronę internetową sklepu i kupienia czegokolwiek? Nie sądzę.
Personalizacja Contentu – najlepsze taktyki.
Z najnowszych badań wyłania się obraz konsumenta, który oczekuje spersonalizowanej treści (4 na 5 użytkowników określa ten czynnik jako „istotny”). Skutecznie zrealizowana strategia personalizacji Contentu w znacznym stopniu przekłada się na wskaźnik ROI (zwrot z inwestycji, wskaźnik rentowności).
Poniżej znajdziesz krótką listę najlepszych taktyk w personalizacji Contentu.
- Targetowanie demograficzne – absolutną podstawą w targetowniu demoraficznym jest podział grup docelowych ze względu na płeć, wiek oraz lokalizację. Właściwa identyfikacja i targetowanie to absolutnie pierwszy krok do sukcesu. Nikt przecież nie chce dostawać reklam, które są kompletnie nie trafione. Załóżmy, że jesteś wykładowcą na uczelni wyższej, który natrafia na reklamy liceum ogólnokształcącego… Brzmi śmiesznie, prawda?Zastanów się nad formą komunikacji oraz wartościami pobocznymi, które chcesz przekazać Klientowi oprócz produktu. Jedynie testowanie oraz późniejsze mierzenie efektów da Ci wiedzę na temat trafności Twoich działań.
- Retargeting – każdego dnia Użytkownicy odwiedzają kilkanaście lub kilkadziesiąt stron internetowych o których niemal natychmiast zapominają. Retargeting to kolejna strategia, która pozwoli Ci skierować konkretny przekaz reklamowy idealnie dostosowany do wybranych grup odbiorców. Retargeting to nic innego jak zbieranie informacji o użytkownikach, który odwiedzili jakąkolwiek podstronę Twojej witryny, ich odpowiednia segmentacja oraz takie dostosowanie przekazu reklamowego, który skłoni do podjęcia odpowiednich decyzji. Dzięki retargetingowi z powodzeniem skierujesz precyzyjną reklamę do grup osób, które oglądały określony produkty w Twoim sklepie internetowym, porzuciły koszyk przed przejściem do płatności, czytały artykuły o określonej tematyce lub przeszły do zakładki kontakt, jednak ostatecznie nie skontaktowały się z Twoją firmą.
- Personalizacja Contentu na stronie www – tutaj z pomocą przychodzi automatyzacja. Wchodząc po raz kolejny na wybraną stronę internetową znajdziesz treści i produkty, które u innego użytkownika będą zupełnie inne. Ten proces pozwala na idealne wręcz dostosowanie Contentu dla poszczególnych grup, a to z kolei ma prowadzić do zakupu. Dodatkowo, aby zwiększyć sprzedaż wiele sklepów internetowych posiada sekcję „polecane dla Ciebie” lub „inni oglądali również”, gdzie znajdziesz inne produkty uzupełniające Twój wybór. Załóżmy, że zdecydowałeś się kupić buty do biegania – witryna korzystająca z automatyzacji zaproponuje Ci dodatkowo zakup: skarpetek do biegania, koszulki termo aktywnej oraz sznurowadeł, które nigdy się nie rozwiązują ;-)
- Analityka – analiza danych i informacji o Twoich Klientach pozwoli Ci uzyskać unikalną wiedzę na temat preferencji, zachowań oraz zwyczajów. To z kolei ułatwi zastosowanie nowych, bardziej efektywnych wzorów działania oraz pozwoli wyeliminować te mniej skuteczne. Udoskonalona analityka oraz zalecenia produktowe pozwalają sprzedawcom zaspokoić większość potrzeb swoich Klientów.
Według najnowszych badań ponad 90% kadry kierowniczej wyższego szczebla potwierdza kluczową rolę w dostarczaniu spersonalizowanego Contentu, jako narzędzia aktywnie wspierającego sprzedaż.
Dostarczenie odpowiedniego Contentu we właściwym czasie pozwoli Twojej firmie wejść na nowy poziom sprzedaży z pominięciem ryzykownych inwestycji w działania promocyjne.
O personalizacji Contentu dowiesz się więcej na naszych szkoleniach z Copywritingu i Content Marketingu. Aktualny kalendarz szkoleń znajdziesz tutaj
Z pewnością zainteresuje Cię także:
Jak tworzyć Content bez Contentu?