Brand Hero - Arena Szkoleń
Blog

Centrum wiedzy Areny Szkoleń

Brand Hero, a rozpoznawalność Twojej marki.

Brand Hero

Wyróżnij się lub zgiń


Wyobraź sobie, że jesteś producentem spinaczy. Twój produkt jest oczywiście unikalny, wyjątkowy, etap projektu dopracowany jest w najmniejszych szczegółach, a zespół doświadczonych ekspertów codziennie dba o najwyższą jakość obsługi. Jednak kiedy Klient ma wybrać spinacze do swojego biura najpewniej będzie kierował się maksymalnie dwoma kryteriami – ceną oraz trwałością materiału z którego zostały one wykonane (o ile oczywiście zależy mu na aspekcie trwałości).
Tą sytuację można odnieść praktycznie do każdej branży i każdego produktu.
Stara, lecz wciąż aktualna zasada w marketingu „Wyróżnij się lub zgiń” nabiera zupełnie nowego znaczenia w kontekście Brand Hero.


Chcesz wiedzieć więcej?
Wczytaj się w szczegóły!


Brand Hero – co to jest? 

Brand Hero to bohater marki, maskotka firmy, która ma pomóc zwizualizować przekaz marketingowy Twojej firmy. Ma opowiedzieć dosłownie lub w przenośni historię firmy, wytłumaczyć często skomplikowaną rzeczywistość około-firmową oraz być przewodnikiem dla Twoich Klientów w kontaktach z Firmą.

Liczne badania pokazują, że posiadanie Brand Hero oraz umiejętne operowanie jego możliwościami komunikacyjnymi na linii marka-Klient przynosi firmom rozpoznawalność, większe zaangażowanie Klientów oraz sympatię do ich produktów/usług.

Brand Hero to również element tożsamości firmy. Coś co nada jej ludzkiej twarzy, dzięki czemu komunikacja będzie bardziej efektywna.

Brand Hero – czy jest potrzebny Twojej marce? 

Wyobraź sobie taką sytuację. Jesteś przysłowiowym producentem spinaczy. Twój produkt jest oczywiście bardzo potrzebny w codziennej organizacji biura, jednak jedno jest pewne - nikt nie przywiązuje do wyboru spinaczy większej uwagi. Jedynym kryterium wyboru będzie z pewnością cena produktu.

Substytucja

A teraz postaw się w sytuacji swojego Klienta. W Twoim biurze właśnie skończyły się spinacze i chcesz szybko dokonać zakupu, tak aby móc wrócić do pracy. Zaczynasz poszukiwania spinaczy. Okazuje się, że na rynku jest ich bliżej nieskończona liczba i absolutnie nie wiesz na co zwrócić uwagę.

Substytucja występuje wówczas kiedy wybieramy spośród produktów których nie jesteśmy w stanie porównać ponieważ są one do siebie zbyt podobne. Możesz zatem wybrać spinacze na podstawie kryterium, którym będzie cena (w zależności od tego na czym Ci zależy wybierzesz te tańsze – bo uważasz, że to będzie lepsze dla finansów Twojej firmy, lub wybierzesz te droższe – w nadziei, że będą bardziej trwałe) lub Twoja sympatia do danego produktu.

Jak więc sprawić, aby Klient wybrał właśnie Twoje spinacze?

Oprócz strony www wyposażonej w Content Marketing (Marketing Treści) oraz SEO warto zastanowić się czy stworzenie Brand Hero mogłoby pomóc w komunikacji Twojej Firmy z Klientami oraz czy wpłynęłoby to pozytywnie na wizerunek, a następnie – przełożyło się na sprzedaż.

Dobry Bohater Marki jest dopasowany do firmy pod względem wartości, które chce przekazywać marka oraz jej charakteru. Brand Hero pozwala wyróżnić się na tle konkurencji oraz wzbudza emocje i pozytywne skojarzenia z produktem, a tym samym – ułatwia proces zakupowy.

Brand Hero – korzyści z posiadania Bohatera Marki.

Posiadanie Brand Hero to wiele korzyści dla Twojej firmy. Jest jednak jeden warunek, który musi zostać spełniony – Brand Hero musi być spójny z wizerunkiem firmy, jej wartościami, a komunikacja przeprowadzona z jego pomocą – przemyślana i zaplanowana w najmniejszych szczegółach.

Zobacz co Brand Hero zrobi dla Twojej firmy:

  • Wyróżni ją na tle konkurencji i zapoczątkuje mechanizm kojarzenia produktów z Twoją marką;
  • Opowie historię Twojej firmy w sposób, który zapada w pamięć;
  • Wyjaśni zasady jej funkcjonowania;
  • Przybliży Waszą pracę Klientom co z kolei nada Twojej firmie ludzką twarz;
  • Rozładuje atmosferę wokół marki i sprawi, że będzie ona bardziej przyjazna w odbiorze;


Brand Hero – jaki powinien być? 

Decyzja o powołaniu Bohatera Marki musi być poprzedzona wieloma analizami, również finansowymi. Tylko rzetelna analiza pozwoli stworzyć Brand Hero, który będzie spójny z archetypem marki, będzie wywoływał pozytywne emocje oraz we wciągający sposób opowie historię, która zaangażuje Twoich Klientów.

Zobacz jakie cechy powinien posiadać dobry Brand Hero:

  • Powinien być jak najbardziej ludzki (antropomorficzny) – zarówno w kwestii osobowości i reakcji, jak i w kwestii wyglądu (choć warunek wyglądu nie jest konieczny);
  • Powinien wywoływać sympatyczne skojarzenia lub zupełnie odwrotnie – powinien być zadziorny i przykuwający uwagę – w zależności od archetypu marki.
  • Powinien rozładowywać atmosferę wokół marki – przez co wytworzy niepowtarzalną więź pomiędzy Klientem, a marką.
  • Powinien skupiać emocje i kierunkować je na odpowiednie tory.


Brand Hero, a archetyp marki.


Specjaliści od semiotyki, na podstawie badań Margaret Mark i Carol S. Pearson, wyróżniają 12 archetypów marki. Archetyp marki jako zespół cech szczególnych wyróżniających markę pozwala w bardzo precyzyjny sposób określić to jak jest ona postrzegana i jakie wartości otrzyma Klient decydując się właśnie na nią.
W oparciu o wiedzę na ten temat łatwiej jest dokonać właściwego wyboru Brand Hero. Czy Bohater Marki powinien być „przedłużeniem” archetypu marki, czy też – jego zaprzeczeniem.


archetypy ilustracja2 1

*grafika archetypów marki dzięki marketerplus.pl


Brand Hero, a archetyp marki – przykłady.


Przy tworzeniu Brand Hero niezbędne jest więc dogłębne przeanalizowanie cech marki pod względem archetypicznym.


Archetyp „Dziewica”


Przykład 1: Jesteś producentem wody mineralnej. Wartością Twojej marki jest dobro, naturalność, czystość, etyczność oraz idealizm. Brand Hero w tym przypadku powinien wykazywać następujące cechy: życzliwość, uczciwość, optymizm, prostota oraz harmonia. Taki bohater marki powinien być opozycją dla zachowań niezgodnych z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, kłótni oraz rywalizacji.


Archetyp „Mędrzec”


Przykład 2: Prowadzisz wydawnictwo specjalizujące się w bardzo wąskiej dziedzinie. Atrybutami Twojej marki są: wiedza, inteligencja, mądrość, dyscyplina oraz wiarygodność. Bohater Marki w tym przypadku powinien dzielić się wiedzą, być mentorem, przewodnikiem oraz uosobieniem zaufania i mądrości. Antycechami w archetypie Mędrca jest: kłamstwo, oszustwo, niepewność oraz nieetyczne zachowanie.

Brand Hero – przykłady.

Wiele znanych marek powołało do życia swoich Brand Hero, którzy są niejednokrotnie znakiem rozpoznawczym marki, skrótem myślowym przywołującym odpowiednie skojarzenia oraz postaciami, które ożywiają i uatrakcyjniają przekaz reklamowy.

Poznaj najlepsze przykłady Bohaterów Marki:

Michelin - Bibendum czyli „ludzik Michelin”. Zna go każdy z nas! I to jest chyba najlepszy dowód na to, że posiadanie Brand Hero upraszcza podejmowanie decyzji zakupowych. Zastanawiając się nad kupnem opon możesz oczywiście porównać ceny paru producentów, przeanalizować budowę bieżnika lub zadać sobie pytanie czy lubisz Bibendum i to co sobą reprezentuje.

bibendum

McDoland’s – Ronald McDonald to jeden z najstarszych Brand Hero, który wciąż przywołuje odpowiednie skojarzenia, nie jest męczący i idealnie trafia w gusta grupy docelowej – dzieci. A w dodatku jego łukowate brwi doskonale współgrają ze znakiem towarowym McDonald’s.

Donald McDonald

M&M’s – Żółty i Czerwony. Te dwie czekoladowe Drażetki są irytujące, trochę przerysowane i... ludzkie. Przecież każdy z nas ma czasem gorszy dzień i lubi zrzędzić – dokładnie tak jak Czerwony!

Czerwony i Żółty

Duracell – Króliczek. Wybierając baterie do ulubionej zabawki Twojego dziecka z pewnością masz przed oczami jak szybko i długo biega króliczek Duracella, w porównaniu do króliczków, które wybrały inne baterie. Które z nich wybierzesz?

Duracell

Milka – Fioletowa Krowa – z powodzeniem wykorzystywana w różnorakich przekazach reklamowych – jest jej główną bohaterką. Raz uczy nas czułości i delikatności, a kiedy indziej przekonuje o wyjątkowo mlecznym smaku czekolady Milka. W końcu to musi być prawda – mleko od Fioletowej Krowy jest z pewnością wyjątkowe!

Milka cow

Orange – Serce i Mózg. Doskonałe odwzorowanie cech, które posiada każdy z nas. Podejmując decyzję zawsze rozważamy dwie możliwości – tą, którą dyktuje rozum, oraz tą, którą podpowiada serce. Bohaterowie Orange idealnie pokazują ścieranie się tych dwóch sił – delikatnego i dobrego Serca oraz trochę oschłego i logicznego Rozumu. Czy takiemu duetowi można się oprzeć?

Mózg i serce

Danio – Mały Głód. Ten Brand Hero to w zasadzie antybohater – jest złośliwy, podstępny, marudny i ma złowrogie spojrzenie. Jest uosobieniem nas samych kiedy jesteśmy głodni. Znika zawsze wtedy kiedy na horyzoncie pojawia się serek Danio i jest z tego bardzo niezadowolony…

Mały Głód

 

Opowiedz nam o pomyśle na Brand Hero Twojej Marki.

 

 Z pewnością zainteresuje Cię także:

Storytelling - napisz historię swojej firmy i przyciągnij uwagę odbiorców.

Grywalizacja

Copywriting w marketingu firmy 

 

 

Wyszukiwarka

Lista artykułów

Warunki rezerwacji szkolenia

  1. Na podstawie przesłanych przez stronę internetową danych, Arena Szkoleń przygotowuje formularz zgłoszeniowy w formacie pdf. Warunkiem rezerwacji miejsca na szkoleniu jest przesłanie podpisanego dokumentu w postaci SKANU na adres mailowy kontakt@arenaszkolen.pl lub pocztą na adres Arena Szkoleń, ul. Owidiusza 36/7, 60-461 Poznań.
  2. Aby potwierdzić uczestnictwo należy także dokonać wpłaty całości należności za szkolenie w wyznaczonym terminie na podstawie przesłanej przez Arenę Szkoleń faktury pro forma.
  3. W przypadku rezygnacji Uczestnika z udziału w szkoleniu, Arena Szkoleń nie zwraca wpłaty dokonanej na poczet szkolenia. Możliwe jest jednak zgłoszenie zastępstwa Uczestnika.
  4. W przypadku nie wzięcia udziału w szkoleniu wpłacona zaliczka może zostać wykorzystana na inne szkolenie w innym terminie nie dłużej jednak niż w ciągu 3 miesięcy od daty dokonania płatności pod warunkiem pisemnego poinformowania o tym fakcie Areny Szkoleń.
  5. W przypadku odwołania szkolenia z winy Areny Szkoleń, wpłata zostaje zwrócona w całości.
  6. Wysłanie podpisanego formularza zgłoszeniowego w formie pdf jest równoznaczne z akceptacją powyższych warunków oraz upoważnieniem firmy Arena Szkoleń do wystawienia faktury VAT bez składania podpisu przez osobę upoważnioną ze strony zgłaszającego.
  7. Przesłanie formularza zgłoszenia mailem lub pocztą tradycyjną oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach organizacyjnych i marketingowych przez Arena Szkoleń Filip Nocny z siedzibą w Poznaniu - kod pocztowy 60-461, ul. Owidiusza 36/7