Grywalizacja - Arena Szkoleń
Blog

Centrum wiedzy Areny Szkoleń


Wejdź do gry!
Nachalne przekazy reklamowe, szum informacyjny oraz nudne treści sprawiły, że już dawno uodporniliśmy się na mechanizmy klasycznej reklamy. Content marketing, chodź dostarcza wartościowej wiedzy i edukuje, przestaje być wystarczającym narzędziem w budowaniu zaangażowania odbiorców.
Obecnie praktycznie każda branża boryka się z tzw. „kryzysem deficytu uwagi”. Czy wiesz, jak temu zaradzić?

Co to jest grywalizacja 

Grywalizacja (gryfikacja, gamifikacja) to wykorzystanie technik znanych z gier fabularnych oraz komputerowych w celu zaangażowania ludzi w działania, które wydają się nudne i rutynowe. Pokonywanie kolejnych wyzwań, osiąganie nowych stopni „wtajemniczenia” oraz otwarte rankingi rywalizacji dostarczają uczestnikom gry przyjemności oraz wrażenia zabawy.

Grywalizacja – definicja 

Gamifikacja (z ang. Gamification) to jedno z najnowszych narzędzi, nie tylko marketingowych, które pozwala na odpowiednie motywowanie oraz zaangażowanie wybranej grupy klientów lub pracowników. Kolejne etapy gry przekształcono w etapy zaangażowania, dzięki którym można kształtować pożądane postawy oraz wpływać na zachowania ludzi.

Grywalizacja w marketingu

 Dziesiątki reklam, które atakują nas każdego dnia, praktycznie już nie docierają do naszej świadomości. Właśnie dlatego grywalizacja w marketingu jest tak rewolucyjnym narzędziem. Celem każdej kampanii reklamowej jest przecież nie tylko sprzedaż danego produktu, ale również wzbudzenie zaangażowania oraz „przywiązanie” emocjonalne Klienta.
Jak to robią najlepsi?

Grywalizacja w marketingu - przykłady 

Ważnym czynnikiem wywołującym zaangażowanie, w tym przypadku Klientów, jest element edukacji i zaskoczenia. Poniżej przyjrzymy się najciekawszym przykładom z czterech wybranych branż:


Bonduelle - „warzywne inspiracje” to platforma konsumencka, w której blogerzy kulinarni dzielą się swoimi przepisami z użytkownikami. Może nie byłoby w tym nic specjalnego gdyby nie fakt, że platforma ma dodatkowo edukować na temat zasad zdrowego żywienia, a w efekcie zmieniać ich nawyki żywieniowe. Konkursy, quizy i każdorazowe korzystanie z platformy pozwala zbierać kolejne punkty, a tym samym zachęca do regularnych powrotów. Użytkownik o zdobyciu kolejnych punktów informowany jest na bieżąco i ma natychmiastowy wgląd w rankingi, które przybliżają go do nagrody.

Bonduelle grywalizacja

Źródło: gamfi.pl

 

Starbucks Early Bird to aplikacja, dzięki której już nie zaśpisz do pracy czy na ważne spotkanie. Mechanizm w tym przypadku polega na połączeniu naszego telefonu z kartą lojalnościową Starbucksa. W „grze” chodzi o to, aby wstać z łóżka przy pierwszym budziku – bez korzystania z funkcji drzemek. Za każdy poranek bez dodatkowych drzemek otrzymujesz gwiazdki, które w określonej ilości zostają zamienione na gratisową kawę. Genialne prawda? Co prawda Starbucks jest na etapie prac nad tą aplikacją, ale kto z nas nie zaczyna poranka od kawy i dlaczego nie mogłaby to być kawa właśnie w Starbucksie? Codzienne nagradzanie za tak drobne (choć w rzeczywistości ogromne) poświęcenie, to doskonały pomysł na wyrabianie odpowiednich nawyków i zachowań konsumenckich.

Starbucks early bird

Źródło: plus.google.com

 

Zurich Navigator – to doskonały przykład grywalizacji dla branż „twardych”, które w pierwszym odruchu kojarzą się raczej z konserwatywnym marketingiem. Zurich Insurance poprzez grę edukuje Klientów w zakresie oceny ryzyka, zarządzania finansami oraz inwestycji. Zamiast nudnych formułek i przykładów, Klient rozpoczyna wirtualną grę, w której inwestuje wirtualne pieniądze i stara się właściwie ocenić ryzyko.

Zurich Navigator grywalizacja

Źródło: visiblebanking.pl 

 

United Health Care – lider na amerykańskim rynku w zarządzaniu usługami medycznymi wykorzystuje porady i wskazówki dotyczącego zdrowego trybu życia w celach edukacyjnych. Im więcej rozwiążesz quizów, zagadek i testów, tym więcej zdobędziesz punktów, które będziesz mógł wymienić na zniżkę na ubezpieczenie jako Klient bardziej świadomy.

United Health Care grywalizacja


Źródło: wdy.uhc.com

 

Grywalizacja w HR 

Grywalizacja w HR ma wyjątkowo szerokie zastosowanie – od procesu rekrutacyjnego, poprzez zarządzanie pracownikami, kończąc na pozapłacowych systemach motywacyjnych.
Jedną z najbardziej pożądanych cech wśród pracowników jest zaangażowanie. Tylko zaangażowany pracownik jest w stanie wykreować wokół Twojej marki odpowiedni poziom zainteresowania, a tym samym – wzrost sprzedaży. Wiadomo jednak, że zwłaszcza praca w sektorze sprzedaży ze względu na ciągłe kontakty z Klientami szybko prowadzi do spadku motywacji i zaangażowania pracowników w wyznaczone cele.

 

Grywalizacja, a motywacja działu sprzedaży 

Przeniesienie mechanizmów gier w rzeczywistość sprzedawców i marketerów przynosi zaskakujące efekty. Dzięki odpowiedniej narracji, systemowi nagradzania oraz wglądowi do aktualnych rankingów najbardziej aktywnych użytkowników można zaobserwować:
⦁ zwiększenie zaangażowania pracowników w określone zadania, a tym samym – wzrost sprzedaży;
⦁ większą motywację poprzez możliwość obserwacji wyników innych sprzedawców;
⦁ wzmacnianie pozytywnych wzorców, dzięki pozytywnym komentarzom przełożonego, które są widoczne dla wszystkich uczestników;
⦁ identyfikacja z miejscem pracy poprzez stawianie w grze kolejnych wyzwań odpowiadających charakterowi sprzedawcy;
⦁ częstszy udział w nieobowiązkowych szkoleniach, za które podnoszony jest status sprzedawcy oraz przyznawane są kolejne punkty i nagrody.
Dobrym przykładem platformy grywalizacyjnej dla pracowników jest AXA Assistance Gamification, poprzez którą agenci są motywowani, edukowani oraz wspiera się ich efektywność.

AXA Assistance grywalizacja

Źródło: collab.com

 

Grywalizacja w edukacji

Nauka zazwyczaj kojarzy nam się z nudą. Nawet najciekawsze treści potrafią zniechęcić, jeśli przekazywane są w sposób sztampowy i nieciekawy. Właśnie dlatego grywalizacja w edukacji to ogromne pole do popisu w wielu dziedzinach. Zasada „nauki przez zabawę” doskonale znana w przedszkolach, zostaje przeniesiona do szkół oraz w świat dorosłych, dla których ustawiczna edukacja jest już faktem.

Grywalizacja nauki czytania 

Doskonałym przykładem grywalizacji w edukacji jest specjalna aplikacja, zachęcająca dzieci do nauki czytania. Po przeczytaniu kolejnych rozdziałów, dziecko rozwiązuje testy oraz quizy, w których może otrzymać kolejne punkty oraz wyższe miejsce w ogólnym rankingu. Ciągła chęć zdobywania kolejnych punktów to doskonałe narzędzie motywacyjne.

Grywailizacja w szkoleniach pracowników 

Tradycyjne szkolenia pracowników powoli wyczerpują swoją formułę. Pracownicy różnych szczebli znają już większość metod szkoleniowych i dlatego same szkolenia uważają za nudne i mało interesujące. Przeniesienie systemu nagradzania oraz osiągania kolejnych poziomów eksperctwa pozwala na ponowne zaangażowanie pracowników w proces szkoleniowy.


Zastosowanie grywalizacji w szkoleniach nieobowiązkowych zwiększa frekwencję Uczestników o 70%.

 

Źródło głównej grafiki: www.coredigitalworks.com

 

Z pewnością zainteresuje Cię także:

Storytelling - napisz historię swojej firmy i przyciągnij uwagę odbiorców

Blog firmowy - integralna część strony. Dlaczego warto i jak to robić?

Copywriting w marketingu firmy

Wyszukiwarka

Lista artykułów

Warunki rezerwacji szkolenia

  1. Na podstawie przesłanych przez stronę internetową danych, Arena Szkoleń przygotowuje formularz zgłoszeniowy w formacie pdf. Warunkiem rezerwacji miejsca na szkoleniu jest przesłanie podpisanego dokumentu w postaci SKANU na adres mailowy kontakt@arenaszkolen.pl lub pocztą na adres Arena Szkoleń, ul. Owidiusza 36/7, 60-461 Poznań.
  2. Aby potwierdzić uczestnictwo należy także dokonać wpłaty całości należności za szkolenie w wyznaczonym terminie na podstawie przesłanej przez Arenę Szkoleń faktury pro forma.
  3. W przypadku rezygnacji Uczestnika z udziału w szkoleniu, Arena Szkoleń nie zwraca wpłaty dokonanej na poczet szkolenia. Możliwe jest jednak zgłoszenie zastępstwa Uczestnika.
  4. W przypadku nie wzięcia udziału w szkoleniu wpłacona zaliczka może zostać wykorzystana na inne szkolenie w innym terminie nie dłużej jednak niż w ciągu 3 miesięcy od daty dokonania płatności pod warunkiem pisemnego poinformowania o tym fakcie Areny Szkoleń.
  5. W przypadku odwołania szkolenia z winy Areny Szkoleń, wpłata zostaje zwrócona w całości.
  6. Wysłanie podpisanego formularza zgłoszeniowego w formie pdf jest równoznaczne z akceptacją powyższych warunków oraz upoważnieniem firmy Arena Szkoleń do wystawienia faktury VAT bez składania podpisu przez osobę upoważnioną ze strony zgłaszającego.
  7. Przesłanie formularza zgłoszenia mailem lub pocztą tradycyjną oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach organizacyjnych i marketingowych przez Arena Szkoleń Filip Nocny z siedzibą w Poznaniu - kod pocztowy 60-461, ul. Owidiusza 36/7